Verhalen verzamelen:

Gilde tekent verhalen op over armoede en tegen verspilling

Armoede én verspilling tegengaan. Dat is het even eenvoudige als waardevolle doel van de Nederlandse voedselbanken, organisaties die voor 100% door vrijwilligers worden gerund.

Hoe belangrijk en onmisbaar hun werk is voor al die mensen die onder de armoedegrens leven in Nederland, hebben we met een aantal gildecollega’s dit jaar zichtbaar gemaakt. Door verhalen van klanten en vrijwilligers te verzamelen 

Wat ons zelf het meest raakte in deze verhalen? Hoe smal de lijn kan zijn tussen het redden en het net niet meer redden. Hoe pech op pech mensen in een situatie kan brengen dat ze zelfs niet meer voldoende te eten hebben voor zichzelf en hun gezin. 

Met onze verhalen over klanten van Nederlandse voedselbanken willen wij als Storytelling Gilde onze bijdrage leveren aan het waardevolle werk van alle vrijwilligers van Voedselbanken Nederland en de aangesloten voedselbanken. 

De verhalen worden gepubliceerd op de Facebookpagina Voedselbanken Nederland  

Lees hier enkele verhalen:

>> ‘De Voedselbank is ongelooflijk belangrijk voor mij’

>> ‘Altijd puzzelen, rekenen, nadenken, piekeren’

 >> ‘Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen’

Vakontwikkeling: 

Hoe meet je de impact van storytelling?

De juiste medewerkers op de juiste plek, betere beeldvorming van een beroep of het agenderen van een maatschappelijk vraagstuk: organisaties zetten steeds vaker storytelling in om uiteenlopende doelen te bereiken. Maar hoe bepaal je of die doelen wel bereikt worden?

Als vakgenoten van het Storytelling Gilde onderzochten we de meetbaarheid van maatschappelijke impact. Lees hier het hele artikel: de impact van Storytelling.

 

Event Storytelling Gilde

Verhalen op het stoomschip

In november 2018 hield het Storytelling Gilde een event op het stoomschip SS Rotterdam.

Bekijk het bovenstaande filmpje voor een impressie.

Verhalen bij events:

De strijd om de festivalliefhebber

De festivalmarkt is overvol. In de zomerperiode is er elk weekend de keuze uit verschillende events voor de liefhebber. In deze bomvolle markt moet je jezelf kunnen onderscheiden van de concurrent op het gebied van de huidige trends. Een uniek festival zet je neer door een verhaal te vertellen dat je doelgroep boeit, maar hoe doe je dit?

Laura Kooijman (student Hogeschool Utrecht) ging voor haar opleiding op onderzoek uit. Met medewerking van Gilde-leden Marlene Nass en Mieke Bouma schreef zij dit artikel.

 

 

Trends storytelling:

Wat staat ons komend jaar te wachten in organisaties?

Storytelling is inmiddels een serieuze tool in organisaties om veranderingen tot stand te brengen.

Storytelling helpt bij identiteitsvraagstukken, maar ook om te evalueren en te reflecteren. Een overzicht van de belangrijkste trends in storytelling in organisaties in 2019, gezien vanuit het Storytelling Gilde.

 

Hype of meer?

Artikel in vakblad C

Het werd al vaak over ‘communicatie’ gezegd, nu is ‘storytelling’ aan de beurt: ‘Dat kan toch iedereen?’

Niet dus. Het is een vak apart, een metier dat je moet beheersen om er uit te kunnen halen wat er in zit. De hoogste tijd om business storytelling in een professionele jas te steken. Vakgenoten sloegen de handen ineen en het Storytelling Gilde was geboren

De redactie van C (het magazine van Logeion) interviewde enkele initiatiefnemers over de oprichting van het Storytelling Gilde. Lees het interview hier.